OBJECTIUS I METODOLOGIA

OBJECTIUS

METODOLOGIA

Abans de començar vam tindre diverses xarrades amb el grup classe. La primera pregunta que llançarem va ser si consideraven que ser solidaris era quelcom important. Les respostes, òbviament van ser totes afirmatives, la qual cosa ens va donar peu a preguntar què entenien i què significava per a ells ser solidaris. Ací les respostes no anaren més enllà de “ajudar als altres” o “ajudar els pobres”.

Personatges Solidaris

Com a primer punt de partida decidim investigar sobre aquells personatges que al llarg de la història s'han destacat de forma notable per la seua labor solidària i vam proposar els següents:

El primer pas va ser buscar informació en internet sobre ells per a esbrinar on, quan i de quina forma havien sigut solidaris. Amb les dades extretes vam anar construint una línia del temps en què anotavem dates significatives en les vides d'estes persones.

En el cas del Pare Jofré, al commemorar el 600 aniversari de la fundació de l'hospital, decidim aprofundir un poc més sobre la seua figura. Comprem el còmic per a la biblioteca d'aula que tots els alumnes van llegir i vam arreplegar material de l'exposició “ VI segles de Solidaritat”. A més decidim eixir a conéixer el lloc de la fundació de l'hospital original i l'estàtua que té en l'actual Hospital General on els alumnes van realitzar una dramatització que es va gravar en vídeo.

Sobre els altres personatges els alumnes van realitzar breus informes que van exposar als altres.

Test de la solidaritat

Per a intentar donar a la paraula solidaritat tot el seu significat i que ells ho entengueren, decidim crear el joc Test de la solidaritat. En ell s'invita a reflexionar als alumnes sobre situacions concretes en què podem ser o deixar de ser solidaris. Confeccionem una bateria de preguntes amb distintes opcions per a triar i ho plasmem en forma de joc interactiu flash, de manera que resultara ameno, entretingut i a més tinguera la possibilitat d'una “recompensa” en forma de diploma al final si se superava una mínima puntuació.

La idea era situar el concepte de solidaritat a peu de carrer perquè comprengueren que qualsevol situació concreta de les nostres vides ens demana actituds solidàries i està en nosaltres respondre de forma generosa o de forma egoista.

Una vegada que el joc va estar disponible, tots els alumnes ho van realitzar primer de forma individual. Alguns no van aconseguir el diploma, però això va significar que havien sigut sincers en les seues respostes, la qual cosa ja era quelcom positiu. El següent pas va ser realitzar el test en grup per mitjà de la pissarra digital en l'aula. Allí es va poder discutir i debatre sobre cada situació, la qual cosa va enriquir el concepte de solidaritat. Quan s'arribava de forma natural al consens, el grup elegia eixa resposta. Quan va haver-hi discussió i falta d'enteniment, llavors es votava la resposta majoritària. Al final la classe de 5é va aconseguir el seu diploma de Classe Solidària.

Esta ferramenta constituïx un magnífic punt de partida per a fomentar diàlegs i debats constructius que es poden utilitzar en l'hora de tutoria, en la classe d'Educació per a la Ciutadania, en la de Religió, o en la classe d'espanyol per a estrangers.

Blog

Per a poder reflexionar i compartir estes reflexions amb els altres pensem que la millor manera seria crear un blog en el que tots pogueren participar com a col·laboradors i plasmar-hi els resultats de les seues investigacions o les seues impressions personals.

Mapa de la Solidaritat

Per a intentar ampliar la idea de la solidaritat, ens vam proposar investigar sobre les associacions, ONGs i organitzacions en general que treballen en la ciutat de valència. D'esta manera ens en vam adonar que hi ha moltíssima gent que du a terme accions solidàries per a ajudar en tot el món. Una forma de veure-ho gràficament seria construir el mapa de la solidaritat.

Primer van buscar en internet estes organitzacions i per equips van elaborar un document de text amb la següent informació per a cada una d'elles:

Utilitzem la ferramenta de Google Maps per a col·locar la seu de cada organització en el mapa de València.

Voluntariat

Un altre gran camp d'acció dins de la solidaritat és el del voluntariat. Per això decidim portar una persona a classe perquè ens parlara. Esta persona treballa com a voluntària en una associació d'ajuda a les persones amb paràlisi cerebral.

En esta xarrada vam donar a conéixer la figura del voluntari i matisàrem en un xicotet debat la idea que teníem de ser solidaris. Entre altres coses vam intentar aclarir que ajudar a casa o traure a passejar el “meu gos”, en realitat no són accions solidàries, sinó simplement obligacions i tasques nostres, i que ser solidari és quelcom que va més enllà de les nostres pròpies responsabilitats.

Conclusions

Ha sigut un treball que ens ha fet pensar i als nostres alumnes també. Creiem que hem aconseguit els objectius que ens havíem plantejat i que el més important és que tots ens hem replantejat les nostres actituds revisant-les cap al concepte de la solidaritat.

C.E.I.P. San José de Calasanz de Valencia | Codi validat segons els estàndards W3C: css xhtml*